میترا حجار به خرید ماهی قرمز


میترا حجار بازیگر مشهور و محبوب سینما و تلویزون، در مورد برخی از سنتهای نوروز انتقادات شدیدی را بیان کرده است میترا حجار ازخرید ماهی قرمز در نوروز بشدت انتقاد کرده و شروع سال جدید را با گرفتن جان موجودی زنده، کار ناپسندی دانسته است.

انتقاد شدید میترا حجار به خرید ماهی قرمز

متاسفانه تبلیغات ندانسته و بدون اگاهی شبکه های تلویزیونی و نمایش همیشگی سفره هفت سین به همراه ماهی قرمز، باعث شده است تا مردم تصور کنند که ماهی قرمز جزوی از سفره نوروز ایران باستان بوده است بدون شک این اشتباه بزرگی است که ماهی قرمز را جزو سفره نوروز تلقی کنیم چراکه ماهی قرمز تنها در ده های اخیر وارد سفره نوروز ما ایرانیان شده است و یک تجارت چند میلیون دلاری را برای تجار چینی ایجاد کرده است.

 میترا حجار به خرید ماهی قرمز

میترا حجار در جواب کسانی که معتقدند نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین بریدن نان ماهی‌فروشان است گفت: «آیا واقعا از هر راهی باید نان خورد؟!»‌
انتقاد میترا حجار از خرید ماهی قرمز

 میترا حجار
با انتشار عکسی دلخراش از تَلی از ماهی قرمز مُرده در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«در چند روز گذشته عده‌ای به من مطلب نوشته‌اند و سعی کرده‌اند مرا متقاعد کنند که ماهی قرمز ریشه در سنت و فرهنگ ما ایرانیان و قدمت سه هزار/ پنج هزار/ هفت هزار ساله دارد. هر چند همچنان با هیچ کدام ازین صحبت‌ها موافق نیستم و فکر می‌کنم آن ماهی در شاهنامه و هر جای دیگر لزوما ماهی قرمز نبوده و نیست- به دلیل بسیار ساده، این که اگر این ماهی بومی ایران بود در دریاچه‌ها و چشمه‌های کشورمان به طور طبیعی یافت میشد. اما لازم می‌دانم در اینجا نکته بسیار مهمی را یادآور شوم:
دوستان عزیز، صحبت بر سر ریشه باستانی و تخریب فرهنگ ایرانی و این حرفها نیست، صحبت بر سر آزردن و کشتن موجودات بیگناه بر سر یک تصمیم اشتباه است. چرا باید برای انجام هر کار خوبی دلیل و مدرک بیاوریم و همه وقت و انرژی‌مان را بر سر اثبات تاریخی مطالب بگذاریم؟؟؟ تاریخ بشر پر از رسم و رسومات اشتباهی بوده که در گذشت زمان اصلاح شده‌اند و نمی‌شود به رسوماتی که ضد محیط زیست و موجودات زنده هستند اقتدا کرد. و کسانی که یاد آور شده‌اند که مردم از این راه نان می‌خورند ضمن تحسین رأفت قلب‌های پاکتان ناچارم یاد آور شوم که متاسفانه کسانی از ضرر رساندن به محیط زیست یا جامعه یا از صنایع مخرب محیط زیستی نان می‌خورند اما آیا واقعا از هر راهی باید نان خورد؟ پس تکلیف انسانیت ما چه می‌شود؟؟؟ هنوز معتقدم سفره زیبای نوروزی نیازی ندارد تا بستر مرگ موجود زنده‌ای باشد، سال نوی خود را با زندگی بخشیدن شروع کنید نه با زندگی گرفتن. و در پایان تمام عزیزانی که برایم نوشته‌اند که بنا به خواست من امسال ماهی قرمز نخریدند، از تک تک شما سپاسگزارم و به وجودتان افتخار میکنم و امیدوارم دعای خیر حیوانات بی‌گناه بدرقه راهتان باشد.» متاسفانه با وجود اطلاع رسانی زیاد برای نخریدن ماهی قرمز، امسال همچنان شاهد خرید مردم بودیم با کمی تعقل در این مورد می توان فهمید که خرید موجودی زنده و نگه داشتن چند روزه ان در منزل و درنهایت دور انداختن جنازه آن با شروع سال جدید هیچ سنخیتی ندارد.

متاسفانه بسیاری از رفتار عموم مردم ما بدون تعقل و تفکر لازم صورت می گیرد و تنها بخاطر تبعیت از رفتار جمعی صورت می پذیرد هرکس می بایست برهرکاری که انجام می دهد بدرستی تعقل کرده و درستی و نادرستی آنرا خود تشخیص دهد.