درآمد دولت از پیامک های ارسالی

شاید باورش سخت باشد که دولت تنها از ارسال 20 پیامک در ماه می تواند 1.5 میلیاردتومان درامد داشته باشد این درحالی است که این رقم در بد بینانه ترین شرایط حساب شده و بدون شک درامد دولت تنها از پیامکهای ارسالی، صدها برابر این مبلغ می باشد.

درآمد دولت از پیامک های ارسالی

آیا می دانید چند میلیون سیم کارت فعال در کشور موجود است؟ طبق اخرین آمار، در حال حاضر بیش از ۷۷ میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشور فعال است که در صورت احتساب ارسال تنها ۲۰ پیامک در هر ماه توسط مشترکان تلفن همراه در کشور می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت از محل ارسال پیامک های مردمی به یکدیگر ماهانه بیش از ۱.۵ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.
تحریریه پارسینه: در حال حاضر بیش از ۷۷ میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشور فعال است که در صورت احتساب ارسال تنها ۲۰ پیامک در هر ماه توسط مشترکان تلفن همراه در کشور می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت از محل ارسال پیامک های مردمی به یکدیگر ماهانه بیش از ۱.۵ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.


آخرین آمار مشترکان تلفن همراه حکایت از وجود ۷۷ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۱۹ سیم کارت فعال در کشور دارد. بنابراین در صورت آنکه دولت از محل ارسال هر پیامک مشترکان یک تومان برداشت کند و البته در خوشبینانه ترین حالت تعداد پیامک های ارسالی هر مشترک را ۲۰ عدد در ماه در نظر بگیریم باید به این نتیجه رسید که دولت تنها از محل ارسال پیامک های مردمی به درآمدی بالغ بر یک میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۳۸۰ تومان در هر ماه دست می یابد.

قطعا اگر سری به قبوض تلفن های همراه خود بزنید بخشی با عنوان درآمدهای عمومی دولت را مشاهده خواهید کرد که در کنار آن رقمی به ثبت رسیده و به هزینه های تماس ها و خدمات شما افزوده شده است.

براساس مصوبه مجلس از ابتدای سال ۹۴، ۱۰ریال به ازای هر پارت پیامک، افزوده شده که مبلغ مابه تفاوت در آیتم درآمدعمومی دولت محاسبه می‌شود و جزو درآمد اپراتورها نیست اما با این وجود در قبض مشترکان اعمال می شود.

هر چند که طی سالهای گذشته با ایجاد شبکه های اجتماعی بسیار و بهره گیری از فضای مجازی برای ایجاد ارتباط ارسال پیامک کاهش یافته اما به هرحال همچنان هستند افرادی که برای انتقال پیام های خود از خدمات ارسال پیامک تلفن های همراه خود بهره می‌برند.

شاید برای همین باشد که "پارسینه" نیز برای محاسبه میانگین درآمد عمومی دولت در این بخش از کمترین میزان ارسال پیامک در هر ماه توسط یک مشترک بهره برده است. چرا که همچنان هستند کسانی که در هر روز بیش از ۲۰ پیامک ارسال می‌کنند. با اینحال محاسبه این گزارش براساس پایین ترین حد ارتباطات پیامی مشترکان تلفن همراه در نظر گرفته شده است.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان مخالفت برخی از مسوولان با شبکه های اجتماعی را در درآمد دولت از مجل پیامک های ارسال مشترکان تلفن همراه جستجو می‌کنند و معتقدند نبود شبکه های اجتماعی جهت انتقال پیام های مشترکان به یکدیگر می‌تواند به درآمد بیشتر دولت از این بخش کمک بسزایی کند. چرا که در صورت در نظر گرفتن محاسبات فعلی پارسینه دولت از محل مذکور در طول یکسال بیش از ۱۸ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند که قطعا رقمی قابل تامل خواهد بود.

این درحالی است که در هر ماه مالیات نیز از قبوض تلفن همراه کسر می گردد و دولت از این محل نیز درآمد خود را کسب میکند. با اینحال بیش از دو سال است که دولت در قالب درآمد عمومی دولت به درآمدی قابل تامل دست می یابد که هنوز مشخص نیست در چه بخشی صرف می‌شود.