بک لینک


اصولا باید با مفهوم بک لینک آشنایی پیدا کنیم تا راههایو شرایط استفاده از آن را بدانیم  توضیح بک لینک در ساده ترین تعریف، بک لینک همان لینک به سوی یک صفحه از سایت شما از هر کجای وب است. به عبارت دیگر، هرجایی که در آن به سوی یک صفحه از سایت شما لینکی ثبت شده باشد و در آن صفحه از سایت شما، لینکی به آن صفحه نباشد (تبادل لینک نباشد)، آن لینک را می توان بک لینک خطاب کرد.بک لینک به معنای لینک برگشتی از یک سایت به سایت دیگر است


علت نام گذاری بک لینک Back Link

متاسفانه بسیاری از افرادی که در کار خریدو فروش بک لینک و انجام سئوی سات هستند، معنی دقیق بک لینک را نمی دانند  البته در کمتر منبع معتبری به علت نام گذاری بک لینک اشاره شده است بنابراین در این آموزش به این موضوع اشاره می‌کنیم. همانگونه که گفته شد، لینک ارتباط میان دو وب پیج است. به عبارت دیگر، هر لینک به سوی یک “صفحه” اشاره (Point Back) می‌کند. در نتیجه به آن Back Link گفته می‌شود. برای درک ساده‌تر، بک لینک را یک فلش تصور کنید که از جایی به سوی یک صفحه از سایت شما نشانه رفته است. این اشاره کردن یا همان Point Back علت نام گذاری Back Link است. بک لینک یک لینک یک سویه از سمت یک سایت به سایت دیگر می باشد حال باید ببینیم که شرایط استفاده از بک لینک چیست و استفاده از ان چه منفعتی می تواند برای ما داشته باشد.

 

استفاده از بک لینک چگونه به افزایش ترافیک سایت شتاب می بخشد؟

وبمسترها اغلب پس از راه اندازی سایت تمام تمرکز خود را بر روی استفاده از کلیدواژه‌های مهم در داخل محتوای منتشر شده در سایت (و سایر فاکتورهای سئوی درون سایت On-Page SEO) گذاشته و اهمیت بک لینک را در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر نادیده می‌گیرند. این درحالی است که برخی متخصصان صنعت سئو، بک لینک را چیزی در حدود ۸۰ درصد از فاکتورهای رتبه‌بندی الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر محاسبه و ارزیابی کرده‌اند. در واقع استفاده از بک لینک، موضوعیست که وبمستر های موفق هرگز آن را فراموش نکرده و برای خرید بک لینک اصولی و ارزشمند حاظر می شوند هزینه های بسیاری صرف کنند.

تجربه نشان داده است که رقابت با سایتهای قدرتمندی که از بک لینک استفاده مناسبی کرده اند، تنها با ارسال مطالب مفید کار بسیار بسیار دشوار و در مواقعی غیر ممکن است مگر اینکه مطالب ارسالی در چنین سایتهایی، دهها برابر مطالب قرارگرفته بر روی سایت رقیب بوده و از کیفیت بالاتری نیز برخوردار باشند گرچه در چنین شرایطی هم توانایی بک لینک در افزایش  آمار بازدید سایت و بالا بردن کلمه های کلیدی سایت در نتایج جستجو، بمراتب صرفا از ارسال مطالب مفید بیشتر است. اما باز هم میزان اهمیت مقوله بک لینک در صنعت سئو را به وضوح نشان می‌دهد. تحت تأثیر این امر، همیشه شاهد سایت‌هایی هستیم که در یک بررسی تخصصی از هر نظر در نقطه ضعف عملکرد و فعالیت‌های اشتباه اصول سئو قرار دارند اما تنها با تکیه بر امر ایجاد یا اجاره بک لینک برای سایت خود، در جایگاه بالاتری نسبت به رقبای قوی‌تر در نتایج جستجو قرار گرفته‌اند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که شما اگر تمام تلاش خود را برای ارتقای سئوی داخلی سایت خود به روش اصولی و استاندارد انجام می‌دهید اما برای سئوی خارجی زمان و انرژی کافی صرف نمی‌کنید، متأسفانه احتمالاً نسبت به بسیاری از رقبای ضعیف‌تر خود جایگاه پایین‌تری در نتایج جستجو خواهید داشت. سئوی خارج از سایت OFF-Page SEO، بخش مهم‌تر و صد البته تکمیل کننده سئوی داخل سایت است. و نمی توان این بخش را نادیده گرفت


چرا باید به لینک سازی اهمیت دهیم؟ و بک لینک اصولی چیست؟

از دیدگاه دانش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر، “لینک” نشان از محبوبیت یک سایت است. هر زمان که سایت و یا وبلاگی به یک صفحه از سایت شما لینک می‌دهد، در واقع اذعان می‌کند که آن صفحه از سایت شما را شایسته آن دانسته که با کاربران و بازدیدکنندگان خود به اشتراک بگذارد. پس، زمانی که موتورهای جستجوگر با تعداد زیادی لینک به سوی یک سایت در فضای وب مواجه می‌شوند، نتیجه می‌گیرند که آن سایت از نظر کیفیت اطلاعات منتشر شده بر روی آن، شایستگی آن را دارد که جایگاه بالاتری در نتایج جستجو دریافت کند. حال به هر میزان تعداد این سایتها و وبلاگها بیشتر بوده و از نظر کیفیت و قدرت اتوریتی در جایگاه بالاتری باشند، بک لینک انها نیز از قدرت تاثیر گذاری بیشتری برخوردار خواهند بود.

یکی از مهمترین معیارها در کیفیت سایتها، بک لینک های دریافتی آن سایت از دیگر سایتها و وبلاگها می باشد از آنجا که موتورهای جستجوگر نمی‌توانند تمام سایت‌ها را به صورت دستی ارزیابی کیفیت نمایند، بر تعداد لینک‌های به سوی سایت، کیفیت لینک‌ها و کیفیت و ارزش سایت لینک دهنده تکیه می‌کنند. در رتبه بندی الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر در ارزیابی کیفیت بک لینک ویژگی‌هایی نهفته است که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت. درج بک لینک به شیوه اصولی که بیانگر طبیعی بودن بک لینک های ثبت شده باشد، مهمترین فاکتور ثبت و خرید بک لینک می باشد


آیا یک سایت می تواند به خود بک لینک دهد؟

بله. برخی معتقدند که بک لینک را باید بر حسب نظریه سایت-سایت شناسایی کرد. یعنی لینکی که از سوی یک سایت به سایت دیگر باشد، بک لینک به حساب می‌آید. اما این نظریه اشتباه است. بسیاری دیگر از صاحبنظران معتقدند بک لینک را باید بر حسب نظریه صفحه-صفحه یا همان Page-Page شناسایی نمود. همانطور که در بسیاری از آموزش‌ها و ویدئوهای پرسش و پاسخ و نیز سمینارهای سالیانه آموزشی سئو که توسط مؤسسات معتبر برگذار می‌شود، بر روی موضوع لینک دادن به مطالب قدیمی سایت درون مطالب جدید تأکید ویژه شده است. در این سیستم، هر دو صفحه دهنده و دریافت کننده لینک، می‌توانند از یک وب سایت واحد باشند و مدیر سایت می تواند در تازه‌ترین نوشته‌های خود برای مطالب قدیمی سایت خود بک لینک ایجاد نموده و از این طریق، ارزش آن صفحات را نزد موتورهای جستجوگر بالاتر برد. بنابراین، یک سایت می‌تواند به خود بک لینک دهد. این کار می تواند سئوی داخلی سایت را افزایش داده و قدرت رقابتی آن را در نتایج جستجوها افزایش دهد.


شرایط درج بک لینک چیست و بک لینک چرا مهم است؟

در گذشته موتورهای جستجوگر برای طبقه‌بندی وب‌سایت‌ها به منظور ترتیب در نشان دادن نتایج جستجو به کاربران‌شان، معیارهای ساده‌ای داشتند. اغلب این معیارها به محتوای منتشر شده در خود سایت باز می‌گشت و در نتیجه به آسانی می‌شد به روش‌های ساده و متعددی تقلب نمود و به جایگاه بالاتری در نتایج جستجو دست یافت. روش‎های بلک هت سئو به اندازه‌ای ساده و فراگیر بودند که گاهاً در یک سایت از چندین روش بطور همزمان استفاده می‌شد! سایتهایی که مطالب اختصاصی و با کیفیت بیشتری تولید می کردند معمولا هم در صدرنتایج جستجوها قرار می گرفتند اما امروزه می توان مشاهده کرد که یک سایت بدون داشتن سابقه و مطالب مفید، براحتی رقبای سایتهای قدیمی را جاگذشته و صفحات اول نتایج جستجوها را اشغال می کند.

 

در حال حاظر، موتورهای جستجو به میزان بک لینک های ارزشمند یک سایت اهمیت فراوانی قائل می شوند.از این رو، موتورهای جستجوگر اعتمادشان به آنچه که مدیر سایت در خود سایت اذعان می‌کرد سلب شد. حذف کامل متا کی‌وردز از معیارهای سئو یکی از پیامدهای این اتفاق بود. سیستم جدیدی که گوگل پیاده کرد، ابتدا بر پایه سیستم رنکینگ بود. در سیستم رنکینگ گوگل فرض بر این بود که یک سایت محبوب و واقعی را می‌توان از روی تعداد لینک‌هایی که به سوی آن ایجاد شده است شناسایی کرد. در این روش، اگر سایتی با محتوای غنی ایجاد می‌کردید ولی بک لینک‌های زیادی از سوی دیگران دریافت نمی‌کردید، گوگل نیز سایت شما را معتبر نمی‌دانست.

 

یکی از فاکتورهای اصلی رسیدن به جایگاه بالاتر در نتایج جستجو، گرفتن بک لینک از سایت‌هایی بود که رنک (امتیاز گوگل) بالاتری داشتند. در نتیجه متقلبین روش‌های تازه‌ای برای انجام بلک هت سئو و فریب دادن گوگل به کار بردند. اصلی‌ترین شیوه، اجاره یا خرید بک لینک در سایت‌های رنک بالا بود. روشی که پس از گذشت چندسال همچنان دست و پا شکسته در فضای وب پارسی ادامه دارد. اما با جایگزینی معیار" اتوریتی " رنکینگ ارزش و اهمیت خود را از دست داده و تنها سایت و وبلاگی که دارای آتوریتی بالاتری باشند از درجه اهمیتی بالاتری برخوردار هستند و بک لینک های دریافتی از این وبلاگ و سایتها بسیار ارزشمند و مهم هستند.

 

پس از رسیدن مت کاتز به ریاست تیم مبارزه با اسپم گوگل، سیاست‌های این کمپانی دچار تغییرات اساسی شد. سیستم رنکینگ متوقف و الگوریتم‌هایی با نام حیوانات سیاه و سفید مانند پاندا، پنگوئن و الگوریتم هرگز اجرا نشده گورخر (Zebra) طراحی شد که هر یک در طول مدت اجرای خود تا کنون چندصد آپدیت و به روز رسانی داشته‌اند تا سئوکاران کلاه سفید از کلاه سیاه را شناسایی و با متقلبین برخورد کنند. گرچه برخی از این الگوریتم ها با شکست کامل مواجه شدند اما لااقل در وب غیر فارسی، عرصه بر سایتهای متقلب بسیار تنگ تر شده است.

در سیاست جدید گوگل، سیستم رنکینگ حذف شد تا بازار داغ فروش و اجاره بک لینک از وب سایت‌های رنگ بالا فروکش کند. در سیستم جدید، استدلال گوگل از ارزشمند بودن سایت شما بسیار هوشمندانه‌تر و عاقلانه‌تر است. یکی از مهمترین معیارها در اهمیت دادن موتورهای جستجو به سایت شما، کلمه ای است که سایت شما با آن به سایت یا وبلاگ دیگری لینک شده است.

 

در سیستم قدیمی رنکینگ، پایه و اساس بر حسب آن چیزی بود که شما در سایت خود ادعا کرده بودید با این تفاوت که گوگل برای اعتماد به ادعای سایت شما، بررسی می‌نمود که آیا سایت شما آنقدر نزد کاربران انسانی مفید و با ارزش است که با بک لینک دادن به شما در وبلاگ، انجمن‌های گفتگو و سایت خود، سایت شما را به دیگران معرفی کنند یا خیر؟ اما در سیستم جدید، دیگر اعتماد به محتوای منتشر شده بر روی سایت کاربر تقریباً به صفر رسیده و توجه اصلی بر روی عبارتی است که سایت شما با آن لینک شده است.


جمع بندی

متاسفانه اکثریت مدیران سایتها و افرادی که خود را اساتید مسلم علم سئو و درج بک لینک می دانند، با استفاده ناصحیح از بک لینک، به سایتها ضربات سختی وارد می کنند که جبران ناپذیر هستند.در جلسه اول از سری آموزش‎های شناخت بک لینک، شما را با مفهوم صحیح و علت تأثیر گذاری بک لینک در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر (سئو SEO) آشنا ساختیم. درک صحیح از این موضوع سبب خواهد شد تا در طراحی استراتژی لینک سازی برای سایت خود، سرمایه مالی و زمان خود را در مسیر اشتباه برای کسب لینک‎های بی ارزش هدر ندهید. در جلسات بعد، معیارهای سنجش و ارزیابی ارزش بک لینک و نیز شیوه‌های اخذ و ایجاد بک لینک در یک استراتژی درست را موشکافانه بررسی خواهیم نمود.